Na czym polega istota zgodnego z prawem profilowania konsumenta
DANE OSOBOWE | Profilowanie to działanie umożliwiające zakwalifikowanie konsumenta do określonej kategorii obranej przez administratora. Mogą być one określone w różny sposób i dotyczyć takich właściwości jak płeć, grupa wiekowa, wykonywany zawód, a nawet upodobania muzyczne.
Dzięki profilowaniu administratorzy są w stanie dotrzeć z ofertą jak najbardziej – w ich ocenie – odpowiednią dla konkretnego konsumenta.
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO lub Rozporządzenie) profilowanie polega na dowolnej formie zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych konsumenta, które umożliwia ich wykorzystanie do oceny niektórych czynników osobowych.
Ocena konsumenta może dotyczyć między innymi jego sytuacji ekonomicznej, zdrowia, zainteresowań, lokalizacji czy osobistych preferencji, zaś wynikiem dokonanej oceny będzie przypisanie profilowanej osobie określonych cech, właściwości lub umożliwi przewidywanie jego przyszłych zachowań. W praktyce oznacza to, że profilowanie niezbędne jest do prowadzenia działań o charakterze marketingowym przez administratora. Co za tym idzie np. zakład ubezpieczeń składając oferty będzie je konstruował w oparciu o potencjalne preferencje osoby zebrane w oparciu o przekazane przez nią dane osobowe.
Jak przewidzieć przyszłe zachowanie
W rzeczywistości profilowanie konsumenta nie sprowadza się wyłącznie do oceny jego działań w sieci, a do przewidzenia przyszłych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta